Poiana Narciselor, Detunata și Roșia Montană – mai 2012

De vreo doi ani tot am vrut să merg în Poiana Narciselor. Am aflat că cea de la Negrileasa nu e singura din țară așa că am hotărât să nu batem drumul până la Brașov când avem doar două zile la dispoziție. Ne-am trezit târziu sâmbătă și am plecat pregătiți să stăm cu cortul undeva. Eu nu eram foatre convins ca vreau să trec așa de brusc de la confortul unei pensiuni, la dormitul afară, dar până la urmă a fost mult mai bună alegerea sălbăticiei. Am plecat pe la amiază că ne-am trezit târziu și spre dupămasă, am ajuns într-un loc boem, departe de alte sate și am pus corturile la marginea unei paduri de brad. Vremea era minunată, chiar dacă la știri spuneau că e posibil să plouă. Înainte de înserare am făcut o plimbare spre poiana pentu care am venit, nu am gasit-o, dar am prins un apus superb. Am stat într-o zonă superbă, izolată și foarte liniștită, pe care parcă aș ține-o secret.

No photos found for specified shortcode

Noaptea am stat la foc și am avut ocazia să vedem o lună plină, ce lumina puternic toată valea. La scurt timp după ce ne-am băgat în sacii de dormit, a picurat puțin, după care am adormit. Mi-a fost frig, culmea, de obicei nu sunt cel căruia să îi fie cel mai frig chiar și dacă noatea e mai răcoroasă.

Dimineață, după ce am mancat puțin am strâns cortul și gunoaiele pe care le-am generat. Apropos de gunoaie, am strâns și alte câteva care erau în apropiere, pentru că mai aveam loc în pungă. Cred că o metodă viabilă de a participa la curățarea mediului, pe care o putem aplica oriunde, este să culegem și alte câteva gunoaie din jur, înainte de plecare: efortul e minim, impactul pozitiv poate fi considerabil și satisfacția destul de mare. Nu e un gest la fel de prețios ca și cum ai strânge gunaie un weekend întreg după retarzii care merg cu mâna-n buzunar de la locul undea au mâncat un gratar sau au campat, dar dacă tot mai multă lume ar proceda așa, în viitor, numărul celor care strang ar putea fi mai mare decăt numărul celor care lasă mizerie. Am plecat spre Detunata, nu înainte de a fotografia un manunchi de narcise, de la marginea drumului – deci am văzut narcise în sălbăticie, chiar dacă nu am ajuns nici în tradiționala poiană și nici nu era momentul potrivit să le prindem înflorite (după cum am aflat de la localnici).

No photos found for specified shortcode

De la șoseaua principală, traseul până la Detunate (arie protejată unde se găsesc coloane de bazalt hexagonale de origine vulcanică) a fost ca o lovitură de cuțit – un urcuș de vreo ora și jumătate pentru cei care merg mai des pe trasee, pentru noi, ceva mai mult de două ore. Din vârf, de pe Detunata Goală, priveliștea e de neuitat: comuna Bucium în vale, vechea carieră de la Roșia Montană și Muntele Mare spre dreapta și spre stângă, o formațiune ce ne-a stârit interes pentru o excursie viitoare, și anume Muntele Vulcan. Am coborât la locul unde am lăsat mașina și am zis că putem să mai facem o deviere de la drumul spre casă și să intrăm puțin până în centrul comunei Roșia Montană, să vedem ce mai e nou, pentru că la Galeriile Romane era deja închis.

Nu merg la proteste de tipul Salvați Roșia Montană, dar ca să fiu alături de cei care o fac, vă povestesc concluziile mele, cu maximum de detașare. Am avut ocazia la vechiul loc de muncă (Pagini Aurii), să interacționez puțin cu o persoană de la marketing de la Proiectul Roșia Montană. O persoană mai puțin agreabilă care mi-a spus să îi trimit o ofertă pe mail, după ce cu greu a răspuns la telefon. Eram obișnuit cu genul ăsta de persoane, dar mă așteptam la mai multă căldură din partea lor, deoarece încă sunt în delicata postură de a linge orice pistă media care ar putea să le deterioreze și mai mult imaginea.

Comuna Roșia Montană nu este inclusă pe lista patrimoniului UNESCO, deși mai multe organizații nonguvernamentale se luptă de ceva vreme pentru asta. Are potențial, deoarece istoria minelor și a mineritului în zonă începe de pe vremea dacilor, dar pentru ca o mină să fie inclusă pe această listă, lucrările din subteran, cel puțin, ar fi trebuit să ia sfârșit. Situația e delicată. Roșia Montană Gold Corporation (RMGC) a achiziționat din 2002, aproximativ 78% din gospodăriile aflate în zona de impact a proiectului de exploatare, în faza de documentare a proiectului. Exploatarea de suprafață, prin cianurare, nu este încă aprobată datorită riscului de distrugerii mediului pe termen lung, așa că toate mișcările pe care le poate face RMGC sunt de informare și dezinformare a publicului, printr-o explozie de mesaje în media despre avantajele proiectului. În acest context au sens investițiile companiei vezi-doamne în istoria locului, în oameni, în turism. Printre aceste investiții se numără Muzeul Mineritului, Centrul de Informare „Spală-mă pe Creier” Roșia Montană Gold Corporation sau semnalizarea obiectivelor din zonă – care sunt finalizate. De asemenea au început să reabiliteze o parte din clădirile pe care le dețin în centrul comunei, care de când au fost achiziționate, nu are rost să mai spun în ce stare se află.

No photos found for specified shortcode

În centrul „Spală-mă pe Creier” e expus planul de exploatare pe etape. E oribil, iar ghida, o tinerică ce zambește frumos, doar pe bani o face, povestește cu lejeritate cum din spatele unei case din apropiere va apărea o groapă de 4 ori mai mare decât cea existenta, care la final va fi umplută parțial cu steril (ăsta e exact cum ii spune numele: sol compus din  resturile toxice după ce a fost extras aurul, argintul și alte metale) din alte 3 gropi mai mici. Asta nu e toata povestea. Din aceste acumulări de steril cianura și alte substanțe toxice se pot scurge nu numai în râuri dar se și infiltrează mai adânc în sol și respectiv, pânza freatică. Dacă nu am înțeles bine lucrurile de mai sus, vă rog să mă corectați.

Părerile localnicilor cu care am vorbit, atât din Roșia Montană, cât și din alte sate precum Bucium, sunt împotriva proiectelor de exploatare, dar îmi spuneau că există persoane care sunt penru proiect, probabil pentru că ar avea un loc de muncă (pe perioada desfășurării proiectului). Părerea mea e că dacă îți dorești să lucrezi, poți să lucrezi în alte domenii sau în alte locații și dacă vrei să lucrezi, nu trebuie să aștepți după o companie să își înceapă activitatea (din 2002). E mare păcat că nu sunt exploatate resursele pe care le avem în subteran, dar e și mai mare păcat că nu se exploatează cerebral, lăsându-se la o parte interesul de moment și impactul pe care l-ar putea avea această exploatare asupra mediului, care și așa e mult prea fragil.